g
FR - americké Z

 

 

Freudenreich Feinwerktechnik

Firma je majetkem zakladatele, pana Haralda Freudenreicha a sídlí v obci se slovanským jménem Sanitz na severu Německa (Meklenbursko). Většina malosériových modelů se vyrábí v měřítku 1:220 a to hlavně podle amerických a švýcarských předloh. Kromě výroby řady normálněrozchodných vozidel je též průkopníkem úzkého rozchodu k velikosti Z. Modely jsou zhotoveny většinou z pakfongu nebo z mosazi, používá se též nerezový plech. Na této stránce blíže představím několik "amerických" výrobků, na dalších stránkách je švýcarský program, a úzkorozchodný program (modely RhB).

Tato stránka není katalog, ale jakýsi průřez výrobou. Mohou zde být popsány modely dávno nevyráběné a naopak tu mohou chybět jiné, běžně dostupné. Aktuální nabídka se stále mění - navštivte oficiální stránky firmy Freudenreich Feinwerktechnik.

Americký program FR

Modely amerického programu používají většinou spřáhla Magne-Matic firmy Micro-Trains, lokomotivy mají zjednodušená spřáhla. Většina modelů je dostupná jako hotová vozidla nebo jako stavebnice. Stavebnice neobsahují ty díly jiných výrobců (Micro-Trains, Märklin), které lze bez problémů koupit samostatně.

lokomotivy

Lokomotivy zastupují dva modely malých skříňových lokomotiv z počátků motorizace a elektrizace v USA. První z nich představuje čtyřnápravovou motorovou lokomotivu o hmotnosti 60 tun, kterou v období 1926-1930 vyrábělo sdružení Alco, Ingersol Rand a GE. Lokomotivy tohoto typu jezdily u několika železničních společností a na vlečkách. Patřily k prvním lokomotivám poháněným dieselovým motorem v USA vůbec a v provozu sloužily až do počátku 60. let. Precizní model ve velikosti Z je zhotoven z leptaného pakfongu a z nerezového plechu, pohon obstarává motor se setrvačníkem. Třešničkou na dortu je návěstní zvonec, který je odlit ze 14tikarátového zlata. Lokomotiva byla zpočátku nabízena v provedení CNJ, Erie, B&O, US Steel Co. a The American Rolling Mill Co., dnes jsou dostupné i další varianty, jak ukazuje obrázek.

Druhý model lokomotivy představuje čtyřnápravovou posunovací elektrickou lokomotivu o hmotnosti 100 tun, řady EY-3, jejíž předloha jezdila u dráhy New Haven RR. Skříň modelu je z leptaného pakfongu, vybavená četnými detaily z nerezu, vybavení střechy je odlito z mosazi. Pantograf odpovídá provedení dráhy New Haven a je zhotoven skutečně filigránsky - posuďte sami podle obrázku a nezapomeňte, že jsme ještě stále v měřítku 1 : 220.

nákladní vozy

chladící vůz délky 15.2m (50’) s dřevěnou skříní

Vcelku běžně vyhlížející vůz je ve skutečnosti zvláštností - dřevěné chladící vozy bývaly totiž většinou kratší. Dnes se ale tento model už nevyrábí a tak nemám ani jeho obrázek.

Výsypný vůz délky 10.1m (33’) s dvěma výsypkami

Jeden z nejběžnějších vozů amerických drah. Tento klasický vůz citelně chyběl v nabídce ostatních výrobců velikosti Z a tak ho dnes vyrábí FR. Model se vyrábí ve dvou tvarových (s rovnými nebo zvýšenými čely) a více barevných variantách. Skříň vozu je z leptaného pakfongu s mosaznými detaily. Vůz se dodává včetně nákladu.


Č. kat. ZF 310i je vůz dráhy New Haven v provedení s rovnými čely.

Výsypný vůz délky 7.3m (24’) s jednou výsypkou

Tyto vozy byly původně vyrobeny pro dráhu Lake Superior & Ishpeming a byly určeny pro dopravu rudy. Později je dráha Green Bay and Western používala pro traťové hospodářství. Vozy jsou dodávány v sadě tří kusů.

Vůz na koks

Vozy se používaly pro dopravu koksu k vysokým pecím. Vznikaly rekonstrukcí starších výsypných vozů délky 11m (36´), kterým byl zvětšen ložný objem nastavením bočnic do výšky i do délky. Model je vyroben z pakfongu a mosazi, podvozky jsou z produkce Micro-Trains. Je k dostání s oběma typy spřáhel.

Kapsový vůz Gunderson Husky délky 21m (69´) pro dopravu kontejnerů ve dvou vrstvách

Je opravdovou perlou v produkci FR. Tyto charakteristické vozy moderních amerických železnic ozvláštní každé kolejiště. Skříň je z leptaného pakfongu, podvozky jsou z produkce Micro-Trains, možné jsou oba druhy spřáhel. Hotový vůz se dodává se dvěma čtyřicetistopými kontejnery, stavebnice bez podvozků a kontejnerů. Obrázek mi teď někam uplaval, ale jistě ho sem přidám.


Č. kat. ZF 316d  - vůz Gunderson Husky dráhy Burlington Northern Santa Fe


Na podobném modelu vozu společnosti Trailer Train můžete ocenit zpracování dna vozu. (Model v tomto nátěru je již vyprodán.)

Vysokostěnný vůz pro ucelené soupravy délky 14.6m (48’)

Toto jsou nejmodernější americké vozy na přepravu uhlí. Na jejich spodku nejsou žádné výsypné otvory, vozy se vykládají na rotačním výklopníku. Zatímco některé dráhy nakupují vozy nově vyráběné z hliníku, vozy pro Conrail a CSX vznikají rekonstrukcí starších ocelových vysokostěnných vozů. Právě tyto rekonstruované vozy jsou předlohou modelu, který se nabízí ve dvou variantách - s bočnicí rozdělenou do 13 nebo 14 polí. Model je vyroben z pakfongu a mosazi.


Č. kat. ZF 317c je vůz v barvách přepravce Public Service of Colorado v provedení s bočnicí rozdělenou do 14 polí. Bočnici rozdělenou do 13 polí mají vozy drah Conrail a CSX.

Vysokostěnný vůz hliníkové stavby

Moderní vůz s celohliníkovou skříní Kanadských národních železnic. Model pochopitelně není z hliníku.


Č. kat. ZF 318a.

Výsypný vůz délky 9.5m (31’) s dvěma výsypkami

Model je nabízen v barvách řady železničních společností, vozy jsou dostupné i v sadách po třech (s různými čísly).


Č. kat. ZF 319e v barvách dráhy Baltimore & Ohio.

Jistě již tušíte, že i modely této firmy patří k těm dražším. S přílišným zájmem nepočítám, ale jsem patrně schopen je zajistit. Stavebnice (bez podvozků) by mohla stát při troše štěstí již 750 Kč, hotové vozy by mohly být od cca 2000 Kč, vůz Gunderson Husky by byl tak zhruba za 2600 Kč. Ceny lokomotiv by pak byly někde mezi 13000 a 16000 Kč. To jsou hrubé odhady cen v Kč včetně DPH, ceny na oficiálních stránkách FR jsou v eurech bez DPH.

Obrázky a další informace publikované na této stránce byly poskytnuty laskavostí firmy Freudenreich Feinwerktechnik.
Doporučujeme Vám navštívit jejich oficiální stránky, kde najdete mnohé užitečné informace (pochopitelně v němčině nebo v angličtině).

 

nahoru
O zetku
Z historie Z
České Z
Kolejivo Z
Americké Z
Novinky USA
Evropské Z
Švýcarské Z
Zbytek světa v Z
Micro-Trains Z
American Z Lines
Pennzee
FR - americké Z
Aspenmodel Inc.
Old Malák
Malák Junction
Ceník vozidel
Ceník kolejiva

FR - švýcarské Z
FR - úzkorozchodky

 

 

Home ] O zetku ] Z historie Z ] České Z ] Kolejivo Z ] Americké Z ] Novinky USA ] Evropské Z ] Švýcarské Z ] Zbytek světa v Z ] Micro-Trains Z ] American Z Lines ] Pennzee ] [ FR - americké Z ] Aspenmodel Inc. ] Old Malák ] Malák Junction ] Ceník vozidel ] Ceník kolejiva ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.