|
|
Freudenreich FeinwerktechnikFirma je majetkem zakladatele, pana Haralda Freudenreicha a sídlí v obci se slovanským jménem Sanitz na severu Německa (Meklenbursko). Většina malosériových modelů se vyrábí v měřítku 1:220 a to hlavně podle amerických a švýcarských předloh. Kromě výroby řady normálněrozchodných vozidel je též průkopníkem úzkého rozchodu k velikosti Z. Modely jsou zhotoveny většinou z pakfongu nebo z mosazi, používá se též nerezový plech. Na této stránce blíže představím několik "amerických" výrobků, na dalších stránkách je švýcarský program, a úzkorozchodný program (modely RhB). Tato stránka není katalog, ale jakýsi průřez výrobou. Mohou zde být popsány modely dávno nevyráběné a naopak tu mohou chybět jiné, běžně dostupné. Aktuální nabídka se stále mění - navštivte oficiální stránky firmy Freudenreich Feinwerktechnik. Americký program FRModely amerického programu používají většinou spřáhla Magne-Matic firmy Micro-Trains, lokomotivy mají zjednodušená spřáhla. Většina modelů je dostupná jako hotová vozidla nebo jako stavebnice. Stavebnice neobsahují ty díly jiných výrobců (Micro-Trains, Märklin), které lze bez problémů koupit samostatně. lokomotivyLokomotivy zastupují dva modely malých skříňových lokomotiv z počátků motorizace a elektrizace v USA. První z nich představuje čtyřnápravovou motorovou lokomotivu o hmotnosti 60 tun, kterou v období 1926-1930 vyrábělo sdružení Alco, Ingersol Rand a GE. Lokomotivy tohoto typu jezdily u několika železničních společností a na vlečkách. Patřily k prvním lokomotivám poháněným dieselovým motorem v USA vůbec a v provozu sloužily až do počátku 60. let. Precizní model ve velikosti Z je zhotoven z leptaného pakfongu a z nerezového plechu, pohon obstarává motor se setrvačníkem. Třešničkou na dortu je návěstní zvonec, který je odlit ze 14tikarátového zlata. Lokomotiva byla zpočátku nabízena v provedení CNJ, Erie, B&O, US Steel Co. a The American Rolling Mill Co., dnes jsou dostupné i další varianty, jak ukazuje obrázek. Druhý model lokomotivy představuje čtyřnápravovou posunovací elektrickou lokomotivu o hmotnosti 100 tun, řady EY-3, jejíž předloha jezdila u dráhy New Haven RR. Skříň modelu je z leptaného pakfongu, vybavená četnými detaily z nerezu, vybavení střechy je odlito z mosazi. Pantograf odpovídá provedení dráhy New Haven a je zhotoven skutečně filigránsky - posuďte sami podle obrázku a nezapomeňte, že jsme ještě stále v měřítku 1 : 220. nákladní vozychladící vůz délky 15.2m (50’) s dřevěnou skříníVcelku běžně vyhlížející vůz je ve skutečnosti zvláštností - dřevěné chladící vozy bývaly totiž většinou kratší. Dnes se ale tento model už nevyrábí a tak nemám ani jeho obrázek. Výsypný vůz délky 10.1m (33’) s dvěma výsypkamiJeden z nejběžnějších vozů amerických drah. Tento klasický vůz citelně chyběl v nabídce ostatních výrobců velikosti Z a tak ho dnes vyrábí FR. Model se vyrábí ve dvou tvarových (s rovnými nebo zvýšenými čely) a více barevných variantách. Skříň vozu je z leptaného pakfongu s mosaznými detaily. Vůz se dodává včetně nákladu.
Výsypný vůz délky 7.3m (24’) s jednou výsypkouTyto vozy byly původně vyrobeny pro dráhu Lake Superior & Ishpeming a byly určeny pro dopravu rudy. Později je dráha Green Bay and Western používala pro traťové hospodářství. Vozy jsou dodávány v sadě tří kusů. Vůz na koksVozy se používaly pro dopravu koksu k vysokým pecím. Vznikaly rekonstrukcí starších výsypných vozů délky 11m (36´), kterým byl zvětšen ložný objem nastavením bočnic do výšky i do délky. Model je vyroben z pakfongu a mosazi, podvozky jsou z produkce Micro-Trains. Je k dostání s oběma typy spřáhel. Kapsový vůz Gunderson Husky délky 21m (69´) pro dopravu kontejnerů ve dvou vrstváchJe opravdovou perlou v produkci FR. Tyto charakteristické vozy moderních amerických železnic ozvláštní každé kolejiště. Skříň je z leptaného pakfongu, podvozky jsou z produkce Micro-Trains, možné jsou oba druhy spřáhel. Hotový vůz se dodává se dvěma čtyřicetistopými kontejnery, stavebnice bez podvozků a kontejnerů. Obrázek mi teď někam uplaval, ale jistě ho sem přidám.
Vysokostěnný vůz pro ucelené soupravy délky 14.6m (48’)Toto jsou nejmodernější americké vozy na přepravu uhlí. Na jejich spodku nejsou žádné výsypné otvory, vozy se vykládají na rotačním výklopníku. Zatímco některé dráhy nakupují vozy nově vyráběné z hliníku, vozy pro Conrail a CSX vznikají rekonstrukcí starších ocelových vysokostěnných vozů. Právě tyto rekonstruované vozy jsou předlohou modelu, který se nabízí ve dvou variantách - s bočnicí rozdělenou do 13 nebo 14 polí. Model je vyroben z pakfongu a mosazi.
Vysokostěnný vůz hliníkové stavbyModerní vůz s celohliníkovou skříní Kanadských národních železnic. Model pochopitelně není z hliníku.
Výsypný vůz délky 9.5m (31’) s dvěma výsypkamiModel je nabízen v barvách řady železničních společností, vozy jsou dostupné i v sadách po třech (s různými čísly).
Jistě již tušíte, že i modely této firmy patří k těm dražším. S přílišným zájmem nepočítám, ale jsem patrně schopen je zajistit. Stavebnice (bez podvozků) by mohla stát při troše štěstí již 750 Kč, hotové vozy by mohly být od cca 2000 Kč, vůz Gunderson Husky by byl tak zhruba za 2600 Kč. Ceny lokomotiv by pak byly někde mezi 13000 a 16000 Kč. To jsou hrubé odhady cen v Kč včetně DPH, ceny na oficiálních stránkách FR jsou v eurech bez DPH.
|
|
|