|
|
Stavebnice Ratio
Značka Ratio tím ovšem nezanikla a sortiment Ratio se nadále rozvíjí. Výroba a propagace byla ovšem sloučena se značkou Wills, kterou Peco také koupilo (v roce 1998). Sortiment Wills byl podobný a tak nebylo obtížné výrobu soustředit pod jednu střechu v Buckfastleighu. Pro obě značky Peco vydává společný katalog Ratio & Wills. Je to docela zvláštní, Peco má ještě další výrobky podobného charakteru, které prodává pod vlastní značkou a uvádí je tedy v katalogu Peco. Některé stavebnice Peco a Ratio mají dokonce společnou součástkovou základnu a přesto se objevují v různých katalozích. Nejvíce výrobků Ratio je pro velikost 00 - kromě budov a příslušenství dělá Ratio i obstojný sortiment stavebnic vozů. Další část sortimentu je věnována velikosti 0. My se zde ale soustředíme na velikost N pro kterou Ratio vyrábí pouze stavebnice budov a různé drobné doplňky (návěstidla, lampy, okna, zdi atd.). V sortimentu je řada stavebnic budov podle britských předloh, některé vypadají velmi britsky, jiné jsou využitelné i pro kolejiště modelující jiné části světa. Jedná se většinou o menší objekty drážní nebo průmyslové. Stavebnice obsahují kromě součástek z probarveného plastu také poměrně podrobný a dobře ilustrovaný návod v angličtině a někdy také pár dílů z jiných materiálů (lepty, dráty atd.). Díly bývají přesně a čistě vylisované, s jemným rytím. K sestavení stavebnic je potřeba lepidlo a v některých případech je vhodné použít také barvy. Společným rysem stavebnic Ratio je, že se vesměs jedná o velice malé objekty. Část sortimentu tvoří vyloženě drobné doplňky (jeřáb, pilíř, komín), ale i celé budovy Ratio patří k nejmenším dostupným stavbám mezi modely velikosti N. Přehled popsaných stavebnic:
zauhlovací zařízení
Model představuje zauhlovací zařízení ocelové konstrukce, jaké bylo používáno britskými železnicemi. Pro české kolejiště se jako zauhlovací zařízení příliš nehodí, ale jako násypka doplňující téměř libovolný průmyslový areál je využitelné velmi dobře a hodí se nejen do období parního provozu, ale i pro modernější kolejiště. Jistou vadou na kráse je svislý uhelný výtah - u nás by byl použit spíše šikmý pásový dopravník. V lomu můžete násypku umístit i nad koleje, tak jak ukazuje obrázek výrobce, jinak se podobné násypky u nás používají spíše k plnění automobilů, například při překládce uhlí z železnice na auta. Takové zařízení, sestávající z jedné, nebo z dvojice násypek, pásového dopravníku a šnekového vykladače vozů, dosud zdobí nejednu českou stanici. Všechny díly stavebnice jsou vylisovány v jedné barvě, pokud chcete mít pohon výtahu a další díly zelené, tak jak ukazuje obrázek od výrobce, musíte si je natřít.
|
|
|