|
|
- Spřáhla Magne-Matic svým tvarem modelují samočinné spřáhlo amerických železnic. - Rozpojují se pomocí magnetického pole - bez mechanického zásahu. - Umožňují odsunutí odpojených vozů na libovolnou vzdálenost. - Magne-Matic je obchodní značka společně používaná firmami Micro-Trains Line Company a Kadee Quality Products Company. Nyní podrobněji k jednotlivým vlastnostem spřáhel Magne-Matic
Spřáhla je možné spojovat najetím vozidel na sebe a rozpojovat pomocí rozpojovače umístěného v koleji. Navíc je tu vlastnost, která je jinak běžná jen ve velikostech N a Z - při uklízení modelů je soupravu možné "rozebírat" prostým zdviháním vozidel svisle vzhůru, bez manipulace se spřáhlem.
V případě použití permanentního magnetu není nutné rozpojovač nijak obsluhovat, o tom zda k rozpojení dojde, či ne, rozhoduje způsob manipulace s lokomotivou. (K rozpojení dojde pouze v případě, že dojde ke stlačení spojených spřáhel v prostoru nad rozpojovačem.) Je možné použít i elektromagnet. Podrobněji je funkce spřáhel popsána na samostatné stránce.
Dojde-li k setkání rozpojených spřáhel v prostoru rozpojovače, tato se nespojí, ale pouze se do sebe zaklesnou. Odvěšenou část soupravy je pak možné odsunout na libovolné místo a tam ponechat odstavenou. Při opakovaném najetí vozidel na sebe (již mimo rozpojovač) se spřáhla opět normálně spojí. I tato funkce je podrobněji popsána na stránce o funkci spřáhel.
Spřáhlo skvěle modeluje samočinné spřáhlo používané severoamerickými, čínskými a dalšími železnicemi, které bylo pochopitelně předlohou při jeho vývoji. Velmi dobře poslouží i při modelování přece jen trochu odlišného spřáhla ruské sítě (SA-3), případně centrálního spřáhla UIC a dalších (i když tomu dnes leckdo nevěří, nakonec tato spřáhla přijdou přinejmenším v nákladní dopravě i k nám). Je třeba ovšem přiznat, že při vývoji spřáhla bylo nutné přijmout i některé kompromisy a to zvláště u nejmenších měřítek. Čím větší měřítko, tím se vzhled spřáhla více blíží skutečnosti (velmi pěkné je již spřáhlo Kadee 58 pro H0). Další vzhledovou vadou (které ale vděčíme za skvělou funkci spřáhel), je rozpojovací trn, který kvůli magnetickému rozpojování ční dolů ze spřáhla (při troše fantazie si můžete myslet, že to má být model brzdové hadice...).
Ač by se mohlo zdát, že u vozidel bez nárazníků lze dosáhnout správné vzdálenosti vozů s jakýmkoliv spřáhlem, opak je pravdou. Mnohá spřáhla jsou totiž natolik rozměrná, že neumožní spojit vozidla tak, aby vzdálenost jejich skříní byla menší než určitá, nepříjemně velká mezera. Spřáhlo Magne-Matic umožňuje u vozidel bez nárazníků dosáhnout správné vzdálenosti vozů. U vozidel s nárazníky záleží nejmenší dosažitelná délka spřáhla i na dalších okolnostech (provedení nárazníků, minimální poloměr oblouku, hlavní rozměry vozidla, způsob uložení spřáhla).
Spřáhlo Magne-Matic vyniká spolehlivostí i na dosti nerovné koleji. I zde je však třeba, tak jako u každého spřáhla, dbát na dodržení správné polohy (zejména výšky spřáhel). K tomuto účelu se vyrábějí i jednoúčelové měrky. Pro nastavení výšky spřáhla je výhodná jeho konstrukce, neboť výška hlavy spřáhla v provozu nekolísá (jako např. u klasického spřáhla pro velikost N) - spřáhlo se vychyluje pouze do stran.
Spřáhla Magne-Matic nelze v žádném případě považovat za spřáhla tuhá, což může odradit mnohé uživatele zakládající si na jízdě nárazník na nárazník dosažené technicko-modelářsky těžko obhajitelnou metodou kinematického vedení spřáhel kulisovým mechanismem.
Při používání spřáhel Magne-Matic se doporučuje pokud možno vyhnout používání dílů z feromagnetických materiálů a to především na spodku vozidel (dvojkolí apod.). Tyto díly mohou působit potíže svým chováním v magnetickém poli rozpojovačů. Neznamená to ale, že by bylo nutné používat plastová dvojkolí - materiály jako mosaz, pakfong (a vůbec většina neželezných kovů) nejsou magnetické. Nemagnetická dvojkolí pro řadu modelových velikostí jsou ostatně v nabídce Kadee (kovová) a Micro-Trains (plastová). Dvojkolí pro velikost TT bohužel chybí. Ceníky spřáhel Magne-Matic: Kadee (pro TT, H0 a větší) a Micro-Trains Line (pro N a menší)
|
|
|