| |
Přehled pracovní výšky a základních typů spřáhel Magne-Matic pro všechny modelové velikosti
S - pracovní výška spřáhla (výška osy spřáhla nad temenem kolejnice.)
t - mezera mezi spodní plochou
rozpojovacího trnu a temenem kolejnice.
H - montážní výška spřáhla (v případě horní montáže, která je
běžnější). Obvykle je to výška dolní plochy hlavního rámu vozidla nad temenem kolejnice
(výška plochy pro upevnění spřáhla). Tato hodnota je pro jednotlivé modelové
velikosti sice stanovena normou NMRA a standardní spřáhla jsou vyrobena právě
pro tuto normovanou výšku, ale na mnoha vozidlech tato hodnota není dodržena
(někdy to ani není možné) a proto se vyrábějí i spřáhla pro jiné než
normované hodnoty H. Velikost výšky H je uvedena v popisech konkrétních spřáhel.
NMRA (National Model Railroad Association) - organizace vydávající
normy pro modelovou železnici, severoamerická obdoba NEM
velikost
rozchod
[mm] |
S
t
[mm] |
norma |
měrka |
rozpojovač |
typické spřáhlo |
poznámka |
Z
Nm (Nn3)
6.5 |
3.9
0.25 |
|
920 (1056) |
921 |
903, 905 |
|
N
9 |
5.5
0.25 |
|
1055
(1054, 1056) |
308 |
1015, 1016 |
|
1128, 1129, 1130 |
|
H0e
9 |
6.5
0.25 |
Vacek viz pozn. |
viz
(1056) |
308 |
1015, 1016 |
vlastní norma zavedená V.Vackem pro modelování
vozidel s bosenským spřáhlem - viz ukázky |
H0n3
10.5 |
7.1
0.8 |
NMRA |
704 |
308, 709
708 (elmg.) |
714 |
použití obdobné, jako ve velikosti TT |
TT
12 |
7.1
0.8 |
|
viz |
308
708 (elmg.) |
714 |
ukázky použití u nás |
Sn3
14.3 |
|
|
|
308 |
|
|
H0
16.5 |
10
0.8 |
NMRA |
205 |
308, 312, 321, 322
309 (elmg.) |
podrobnější přehled spřáhel pro
velikost H0 |
5, 58, 148, 158 |
nejběžnější spřáhlo pro americké modely v provedení
základním, zvláště modelovém a s fousatou pružinou |
"20", "30", "40", "140", "150" |
řadová spřáhla pro běžné aplikace, mají odstupňovanou
délku a montážní výšku |
17, 18, 19, 20 |
spřáhla pro upevnění podle NEM 362 - různé délky |
16 |
dlouhé spřáhlo s malou spřáhlovou skříní - vhodné pro evropská vozidla,
která nemají upevnění spřáhla podle NEM 362
ukázky použití u
nás (ukázky zahrnují i ostatní typy spřáhel) |
4, 6, 7, 8 atd. |
další běžnější spřáhla určená především pro americké
modely |
711 |
model 3/4 amerického spřáhla - pro nejstarší
americká vozidla |
0n3
19.1 |
|
|
813 |
308 |
803, 807 |
|
S
22.5 |
|
|
814 |
308 |
802 |
|
0
32 |
17.5
1.6 |
NMRA |
812 |
308, 811 809
810 (elmg.) |
805 |
pro zvýšení účinku se má dát několik kusů rozpojovače
308 na sebe rozpojovač 809 je určen pro tříkolejnicové
kolejivo |
804, 806 |
1
45 |
27
3.2 |
NMRA |
829 |
840, 841, 842, 844 |
820 |
standardní spřáhlo, další spřáhla jsou pro zvláštní
účely |
IIm (G)
45 |
28.6 |
|
880 |
840, 841, 842, 844 |
830 / 906 |
standardní spřáhlo (původní / nové generace) |
791, 796, 831, 838 / 901-905
atd. |
pro konverze vozidel LGB (a dalších) na Magne-Matic |
Aktuální nabídka spřáhel je patrná z ceníku Kadee a z
ceníku spřáhel Micro-Trains.
| |
|