| |
Jak fungují spřáhla Magne-Matic?
Pro rozpojování spřáhel Magne-Matic se používají rozpojovače vyrobené
z vhodně polarizovaného permanentního magnetu. Magnetické pole působí na
rozpojovací trny spřáhel - to jsou takové ty ocelové ohnuté drátky, co ční
směrem dolů z každého spřáhla a svým tvarem nápadně připomínají
brzdové hadice.
Činnost spřáhel při rozpojování a posunu objasňují následující názorné
obrázky:
Princip vysvětlují fotografie spřáhel MTL 1015 (nebo 1016). Spřáhla
jsou určena pro
rozchod 9 mm a aby to bylo zajímavější, jsou tyto fotografie z použití těchto
spřáhel ve velikosti H0e, tedy na úzkokolejce. Tato spřáhla patří k vůbec nejmenším typům a
tak je jejich vzhled oproti skutečnému spřáhlu více zjednodušen, než u větších
velikostí. Pokud si chcete prohlédnout raději schematické obrázky než
fotografie, máme pro vás podobně udělanou stránku s obrázky.
|
První obrázek ukazuje spojená
spřáhla. Takto vypadají např. za jízdy vlaku (je-li v soupravě tah,
zůstávají spřáhla takto spojená i při průjezdu nad rozpojovačem).
Chceme-li spřáhla rozpojit, zastavíme tak, aby rozpojovací trny byly v
prostoru rozpojovače.
Fotografie ukazuje spřáhla
vozidel stojících nad permanentním magnetem. Spřáhla jsou sice trochu
vychýlena magnetickým polem, ale zůstávají zatím spojena. Pro
rozpojení bude nutno spřáhla stlačit. |
|
Zvolna posunujeme lokomotivou zpět. Vozy se namáčknou na sebe a síla způsobená
magnetickým polem rozevírá spřáhla tak, až se rozpojí. Nyní můžeme s
odpojenou částí soupravy odjet. |
|
Pokud se pohybujeme v
magnetickém poli rozpojovače, zůstávají rozpojená spřáhla rozevřena
a vychýlena ze střední polohy a nemohou se tedy samočinně spojit. |
|
Pokud najedeme zpět na
odpojený díl soupravy v prostoru rozpojovače, vychýlená spřáhla se nespojí,
ale pouze se do sebe navzájem zaklesnou. Je to způsobeno
tím, že magnetické pole rozpojovače udržuje spřáhla v otevřeném
stavu a ve vychýlené poloze. Nyní můžeme odpojené vozy odsunout na libovolné místo a tam
je již bez dalšího rozpojovače nechat stát.
Na snímku stav těsně před
zaklesnutím spřáhel. |
|
Setkají-li se spřáhla dvou
vozidel kdekoliv mimo magnetické pole rozpojovače, jsou připravena k
samočinnému spojení. |
|
Stlačení soupravy mimo
prostor rozpojovače nezpůsobí rozpojení spřáhel. |
Díky tomu může jeden strategicky umístěný rozpojovač obsloužit celý
rozsáhlý vlečkový areál a Vy se můžete při posunu vydovádět dosyta,
aniž byste se omezovali, nebo do provozu souprav zasahovali rukama.
Fotografie pro tuto stránku poskytl Vladimír Vacek (2002).
| |
|