|
Základní varianty technického řešení spřáhel Magne-Matica jejich vlastnosti a zvláštnosti Hlavním úkolem spřáhel Magne-Matic je modelovat skutečné severoamerické samočinné spřáhlo. Hlava skutečného spřáhla je opatřena závěrem, otočně upevněným na čepu. Při vzájemném najetí dvou vozidel závěry zaklapnou a spřáhla se spojí. Pokud je potřeba vozidla rozpojit, posunovač ovládací pákou odjistí zámek závěru, a závěr se (po odjetí některého z vozidel) znovu vyklopí do otevřené polohy. Modelová spřáhla Magne-Matic fungují podobným, ale přece jenom trochu odlišným způsobem. Najdeme na nich také závěr, ten je ale v zavřené poloze udržován pružinou. Závěr se otevírá magnetickým polem, které působí na rozpojovací trn (pevně spojený se závěrem) a překonává sílu pružiny závěru. Čep závěru je umístěn v ose spřáhla, takže tažná síla nemá na otevírání závěru vliv. Při spojování si závěry dotýkajících se spřáhel samy uhnou (zásluhou šikmých ploch na vnější straně závěru). Kromě toho mají modelová spřáhla (s ohledem na tyto technické odlišnosti a také na výrobní možnosti) co možná podobný tvar jako ta skutečná. Technické řešení spřáhel Magne-Matic má s ohledem na možnosti miniaturizace a také s ohledem na použití toho kterého spřáhla několik základních podob:
poznámka ohledně rozsahu použití spřáhel se zakončením tvaru TTato spřáhla se používají víceméně pouze na rozchodu 9 mm (obvykle velikost N) a to zejména jako náhrada standardních spřáhel velikosti N spřáhlem Magne-Matic, při využití stávající spřáhlové skříně. Umožňují dosadit spřáhlo Magne-Matic na většinu vozidel předtím vybavených standardním spřáhlem při minimálním zásahu do vozidla. Do spřáhlové skříně se umístí vložka (dodávaná spolu se spřáhlem) a tím se zhruba vytvoří prostor vhodný pro uložení spřáhla Magne-Matic. Ve hře je ale mnoho proměnných - rozměry původní spřáhlové skříně, její poloha a tuhost jejího upevnění atd. Všechny tyto vlivy se zde projeví daleko výrazněji než v jiných případech, takže výsledná kvalita je značně kolísavá, aniž by to nutně musela být chyba samotného spřáhla. Proto je vždy třeba důkladně uvážit, zda se nevyplatí použít jiné spřáhlo - a to i za cenu většího zásahu do vozidla. Varianty provedení hlavy spřáhlaSpecifikem velikosti H0 je, že se spřáhla neliší jen připojovacími rozměry pro upevnění na vozidlo, ale též provedením hlavy spřáhla - rozlišujeme 3 základní typy: Standardní provedení hlavy spřáhla najdeme na naprosté většině H0 spřáhel počínaje nejběžnějším spřáhlem č.5 přes spřáhla pro upevnění podle NEM až po zvláštní spřáhla pro konverze konkrétních vozidel s netypickým uložením spřáhel. Zvláště modelové provedení hlavy mají nejnovější spřáhla. Tato jsou zaváděna do výroby díky technologickému pokroku. Jejich vzhled se ještě více blíží skutečnému spřáhlu typu E severoamerických železnic. Jednotlivá spřáhla této nové řady lze zaměňovat za spřáhla standardní řady. Zmenšenou hlavu (3/4 velikost) mají spřáhla určená pro modely nejstarších vozidel a pro úzkorozchodky. Toto řešení zcela odpovídá skutečnosti, kdy na těchto vozidlech byla opravdu použita menší spřáhla. Pro historická vozidla je určeno spřáhlo Kadee 711, úzkorozchodné spřáhlo Kadee 714 je popsáno spolu s velikostí TT. Bez ohledu na různý vzhled a rozměry hlavy jsou všechna tato spřáhla vzájemně plně kompatibilní. Aktuální nabídka spřáhel je patrná z ceníku Kadee a z ceníku spřáhel Micro-Trains. |
|
|