Kombinace dřevěných a betonových pražců
V první fázi zavádění betonových pražců u nás se nové pražce dávaly hlavně do
nejběžnějších provozních situací. V místech se sebemenší složitostí se nadále
používaly pražce dřevěné. Na tratích se pražce z různých materiálů běžně
kombinovaly.
Dřevěné pražce se používaly především ve výhybkách, kde kromě obtížnějšího
zatížení přistupovala ještě neochota vyrábět různě dlouhé betonové pražce (kromě
dřevěných pražců se ve výhybkách používaly ještě pražce ocelové). Křehký beton
hůře odolával především rázovému zatížení a tak se dvojice dřevěných pražců
často dávaly pod podporované styky. Dřevěné pražce se dávaly i na mosty s
průběžným štěrkovým ložem a všude, kde se očekávaly nějaké potíže. Betonové
pražce mají horší stabilitu v příčném směru (protože se do jejich povrchu nemůže
štěrk zamáčknout tak jako do dřeva) a tak se v prudkých obloucích nadále
používaly pražce dřevěné (pražcové kotvy se u nás objevily až někdy koncem
osmdesátých let).
Dále je tu velká skupina situací, kdy je potřeba ke koleji něco přimontovat -
do dřeva se lépe vrtá a šroubuje a dřevěný pražec je navíc hezky pravoúhlý.
Dřevěné pražce se z těchto důvodů používaly v místech přejezdů, v místech
upevnění součástí zabezpečovacího zařízení a v místech dalších netypických
konstrukcí.
Výše uvedená pravidla se ovšem nepoužívala zcela důsledně, velmi záleželo
také na tom, jaké pražce byly zrovna po ruce.
a nyní nějaké ukázky:
Budějovické zhlaví stanice Nezvěstice. Dřevěné pražce začínají ještě před
začátkem mostu i přesto, že most má průběžné štěrkové lože. Následují výhybky
rovněž na dřevěných pražcích. Nezvěstice- 28.5.1998.
Přejezd polní cesty kus před Nezvěsticemi. Pod přejezdem a také v jeho
nejbližším okolí jsou dřevěné pražce. Fotografováno poblíž Nezvěstic, 28.5.1998.
Izolovaný styk s kabeláží kolejových obvodů si vyžádal umistění šesti
dřevěných pražců v jinak betonové trati. Fotografováno poblíž Nezvěstic,
28.5.1998.
Dilatace na širé trati je dosti neobvyklým zjevem. V tomto případě (km 330.7
bývalé KFJB) si vyžádala instalaci tří dřevěných pražců. Fotografováno poblíž
Nezvěstic, 28.5.1998.
Prudké oblouky jsou častým koloritem dráhy Pečky - Kouřim a stejně jako v
tomto případě jsou většinou položeny na dřevěných pražcích. Zde je v oblouku
ještě navíc přejezd polní cesty. Fotografováno mezi Radimí a Chotuticemi,
22.6.2001.
Druhý konec téhož oblouku (jsme v km 3.2, o kousek blíže k Radimi). Opět
začínají betonové pražce. Zajímavé je, že první betonové pražce jsou v tomto
případě umístěny pod podporovaným stykem. Fotografováno mezi Radimí a
Chotuticemi, 22.6.2001.
Podobný přechod mezi betonovými a dřevěnými pražci, ale tentokrát je
podporovaný styk na pražcích dřevěných. Snímek je z okruhu, kde se různé typy
pražců střídají všelijak - konec konců je to okruh zkušební. Na fotografii je
také hezky vidět, že betonové pražce jsou kratší, než dřevěné. Cerhenice - 1.4.1998.