Jeseníky

 

 

Jeseníky

Kolejiště v modelové velikosti H0

Jeseníky byly jedním z prvních kolejišť, představených na těchto stránkách. Postavil s ho pan Jan Trčka z Ontaria (Kanada). Ještě než se přestěhoval do Kanady (v roce 1991), jezdil v Československu přes 20 let jako strojvedoucí motorových lokomotiv a vozů v lokomotivním depu depu Olomouc. Když se v roce 1997 rozhodl postavit ve sklepě kolejiště o rozměrech 2.8 x 7.5m, pochopitelně se jeho předlohou staly trati, které zná nejlépe. 

Hlavní tah byl zastoupen stanicemi Olomouc hlavní nádraží a Zábřeh na Moravě, dále byly na kolejišti trati 290 a 310 se stanicemi Šumperk a Krnov, zastávka Ramzová a odbočky do Koutů nad Desnou a Zlatých hor. Nádraží neměla být přesným modelem skutečných dopraven příslušných jmen, ale spíše jen jakýmsi zhmotněním vzpomínek na původní vlast a zaměstnání. Po čase ale Janovi přestalo kolejiště vyhovovat, akže ho v roce 2003 rozebral a začal budovat nové Jeseníky.


Pohled na významnou část kolejiště nejen naznačuje jeho rozměry a dispozici v místnosti, ale můžete si prohlédnout i "Jeseníky". Ve střední části snímku (nad tunelem) je stanice Šumperk, vpravo nahoře stanice Krnov.


Stanice Šumperk, v pozadí Kouty nad Desnou.

Jan Trčka bojuje s nedostatkem českých vozidel ještě obtížněji než modeláři v Čechách. Jeho řešení tohoto problému celkem odpovídá zvyklostem běžným u nás. Prázdné koleje se prostě zaplní tím co je nejsnáze dostupné. A tak zatímco čeští modeláři přimíchávají obvykle jen trochu vozidel německých drah, Jan doplnil i vozy americké. Dalším klasickým prohřeškem, který můžete na fotografiích vidět, je, provoz elektrické lokomotivy na trati bez trolejí. Jan se rozhodl trolejové vedení úmyslně vynechat, aby se zbavil starostí s jeho údržbou a usnadnil si přístup ke kolejím a vozidlům.

Model nebyl v době pořízení fotografií zdaleka hotový. Čekalo ho silné zalesnění, více budov a nová hnací vozidla vyrobená z odlitků pana Číže za použití podvozků a motorů americké výroby. Nakonec se ale dočkalo nahrazení kolejištěm úplně novým.


Motorová remíza lokomotivního depa Olomouc bojuje s nedostatkem lokomotiv. Domácí vozidla na provoz nestačí a tak vypomáhá i skříňová "amerika", která vykukuje z jednoho stání.


Pohled na nádraží, které nese jméno významného železničního uzlu, Zábřeh na Moravě. Lokomotiva řady 371 se sem sice příliš nehodí, ale je to zatím jediná elektrická lokomotiva, kterou se Janovi podařilo získat. Vozový park je ozvláštněn nejen severoamerickými vozy (na koleji vlevo), ale i hračkovými osobními vozy německého původu (tyto 40 let staré vozy Piko zachránil Janův syn před vyhozením, a teď, s doplněnými logy ČD, z nouze slouží v Jeseníkách).


Tímto pohledem se prozatím s kanadskými Jeseníky loučíme.

nahoru
Stará titulní
Kadee
Intermountain
Life-Like
Korkové lože
M-M u nás
H0n3
H0e
Mokrá n. Soupr.
Chessie
Jeseníky
Jeseníky 2
Rocky Mountains
S 699.001
740.122
Ceník Ameriky

 

 

Home ] Stará titulní ] Kadee ] Intermountain ] Life-Like ] Korkové lože ] M-M u nás ] H0n3 ] H0e ] Mokrá n. Soupr. ] Chessie ] [ Jeseníky ] Jeseníky 2 ] Rocky Mountains ] S 699.001 ] 740.122 ] Ceník Ameriky ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.