|
JeseníkyKolejiště v modelové velikosti H0 Jeseníky byly jedním z prvních kolejišť, představených na těchto stránkách. Postavil s ho pan Jan Trčka z Ontaria (Kanada). Ještě než se přestěhoval do Kanady (v roce 1991), jezdil v Československu přes 20 let jako strojvedoucí motorových lokomotiv a vozů v lokomotivním depu depu Olomouc. Když se v roce 1997 rozhodl postavit ve sklepě kolejiště o rozměrech 2.8 x 7.5m, pochopitelně se jeho předlohou staly trati, které zná nejlépe. Hlavní tah byl zastoupen stanicemi Olomouc hlavní nádraží a Zábřeh na Moravě, dále byly na kolejišti trati 290 a 310 se stanicemi Šumperk a Krnov, zastávka Ramzová a odbočky do Koutů nad Desnou a Zlatých hor. Nádraží neměla být přesným modelem skutečných dopraven příslušných jmen, ale spíše jen jakýmsi zhmotněním vzpomínek na původní vlast a zaměstnání. Po čase ale Janovi přestalo kolejiště vyhovovat, akže ho v roce 2003 rozebral a začal budovat nové Jeseníky.
Jan Trčka bojuje s nedostatkem českých vozidel ještě obtížněji než modeláři v Čechách. Jeho řešení tohoto problému celkem odpovídá zvyklostem běžným u nás. Prázdné koleje se prostě zaplní tím co je nejsnáze dostupné. A tak zatímco čeští modeláři přimíchávají obvykle jen trochu vozidel německých drah, Jan doplnil i vozy americké. Dalším klasickým prohřeškem, který můžete na fotografiích vidět, je, provoz elektrické lokomotivy na trati bez trolejí. Jan se rozhodl trolejové vedení úmyslně vynechat, aby se zbavil starostí s jeho údržbou a usnadnil si přístup ke kolejím a vozidlům. Model nebyl v době pořízení fotografií zdaleka hotový. Čekalo ho silné zalesnění, více budov a nová hnací vozidla vyrobená z odlitků pana Číže za použití podvozků a motorů americké výroby. Nakonec se ale dočkalo nahrazení kolejištěm úplně novým.
|
|
|