|
|
ČeřankaKolejiště v modelové velikosti TT
Kolejiště Čeřanka modeluje jednokolejnou hlavní trať spojující vnitrozemí s pohraniční přechodovou stanicí a odbočující místní dráhy. Je zasazeno do letní podhorské krajiny sedmdesátých let. Hlavní jednokolejná trať vychází ze skryté stanice Ctibory, stoupá údolím řeky Čeřanky do stanice Skalky, dále pokračuje do stanice Čeřany hlavní nádraží a přes vrcholový tunel za stanicí do skryté stanice Malešov, která představuje hraniční přechodovou stanici. Trať by ve skutečnosti překonávala výškový rozdíl 152 metrů. Vzhledem k prudkému spádu toku řeky stoupá trať k hranici pomocí smyček v bočních údolích. Provozně trať slouží hlavně k tranzitní nákladní dopravě. V osobní dopravě má význam pro dopravu z Čeřan do vnitrozemí. Z čeřanského nádraží odbočují dvě tratě. Vpravo stoupá proti toku řeky Čeřanky místní trať se zastávkou Paseky a s účelovou dopravou do skrytých staniček Větrov a Vápenice. Tato trať je provozně náročná, neboť překonává prudké klesání Čeřanky a horská úbočí. Slouží k dopravě dělníků a materiálu do a z kamenolomů a vápenek v okolí Větrova, Čertovských skal a Vápenice. Nalevo odbočuje místní trať Čeřany – Smrkov – Horní Pláně. Na této trati jsou viditelné čtyři zastávky: Podskalí s nákladištěm, Čeřany-Prachárna, Čeřany-Zámek a Kamenice-penzion a stanice Smrkov. Trať slouží k přepravě cestujících a dopravě dřeva. V zimě slouží k zásobování horských vesnic. Trať nejprve stoupá údolím říčky Žbrunda a Smrkovského potoka přes historickou část města, po úbočí horského hřebene a opět údolím Smrkovského potoka do stanice Smrkov a za ní vrcholovým tunelem překonává hřeben po jehož druhé straně sjíždí do skryté stanice Horní Pláně. Ze stanice Smrkov vede horská úzkokolejná dráha po úbočích hor do horských rekreačních středisek Čeřanský Sněžník a Zbojnický srub. Její druhá část odbočuje v bývalé staničce Smrkov-Podbaba do skryté stanice Horní Pláně. Trať původně určená pro svoz dřeva pro pilu ve Smrkově, dnes slouží hlavně turistům. Kolejiště má tvar písmene L. K základní obdélníkové části rozměrů 5.5 x 3 m je připojen výběžek velikosti 1.5 x 2 m, takže největší délka je 5.5 m a největší šířka 4.5 m. Celková plocha je zhruba 19 m². Na kolejišti je přibližně 40 metrů tratí, celková délka kolejí je zhruba 150 m. Ve viditelné části kolejiště je 58 výhybek, dalších 35 jich je ve skrytých úsecích. Současně může být v pohybu až 7 souprav. Stanice Čeřany – hlavní nádraží má 6 dopravních kolejí, 1
manipulační, 1 výtažnou a 7 odstavných (2 pro spěšniny, 1 poštovní, 1
vykládkovou atd.), dále 2 vlečky a depo. Stanice bude kryta mechanickými
vjezdovými a odjezdovými návěstidly. Napájení stanice zajišťují dva pulzní
zdroje, umožňující manipulaci se dvěma soupravami současně. Skrytá nádraží vytvářejí provozní zázemí pro viditelnou část kolejiště. Nádraží Ctibory má 10 dopravních kolejí o délce 4 m, které jsou rozděleny na dva oddíly, takže umožňují deponovat dvě soupravy za sebou. Větrov má 4 dopravní koleje o délce 2 m. Samostatné skryté nádraží Horní Pláně má čtyři dopravní koleje o délce 1.5 m. Park vozidel: Lokomotivy parní: 423.0 a 434.2, motorové: T 435.0 (5 ks), T 334.0 (2 ks), T 478.1, T 478.3 a T 679.1. Motorové vozy: M 131.1 a M 152.0. K tomu 17 vozů osobních a 85 nákladních.
Krajina je vytvořena z pěnového polystyrenu, sádry, papíru a barvených pilin. Listnaté stromy a keře jsou podomácku vyrobeny z molitanu, jehličnany jsou koupené. Budovy, mosty a ostatní stavby jsou většinou vyrobeny z papíru, balzy a dřevěných hranolků. Řada budov je z vystřihovánek (ABC apod.). Pouze vesnice Smrkov má budovy upravené z plastikových stavebnic OWO. Kolejiště je postupně budováno od roku 1995 a je (tak jako řada jiných) stále ve stavbě. Některé jeho části jsou řešeny zatím jako provizoria a budou postupně upravovány tak, aby lépe odpovídaly skutečnosti. Při stavbě autoři museli přijmout řadu kompromisů, mnohde nebylo možné dodržet stanovené rozměry atd. Smířit se také museli s vlivy, které během času působí např. blednutí barev, nebo zborcení materiálu apod.
Kolejiště je možné shlédnout po dohodě s majiteli rodinného domu kdykoliv,
je stále instalováno. Provoz je zajišťován pravidelně první neděli v měsíci. V
jinou dobu je nutné se domluvit na telefonním čísle 516 470 653 nebo 603 275
762. Autorem fotografií na této stránce je František Bačovský. |
|
|