Chladící

 

 
Chladící vozy Micro-Trains

Chladící vozy jsou zajímavým fenoménem amerických železnic (více o chladících vozech zde). Micro-Trains vyrábí celou řadu pěkných modelů chladících vozů z různých historických období.

Přehled typů chladících vozů v sortimentu MTL

První chladící vozy se v Americe objevily již v 80. letech 19. století, ale nejstarší vozy, jaké lze získat jako model Micro-Trains, pocházejí z počátku 20. století. Mají délku 11 m (36´) a všechny charakteristické znaky, jaké má starý americký vůz mít. Skříň je celodřevěná a dřevo je v hojné míře použito i na spodek vozu. Konstrukci vyztužuje řada vzpínadel pod vozem (to je to místo, kde jezdívali hoboes). Kolo ruční brzdy je nad střechou, na svislé hřídeli vedené po jednom z čel vozu. Protože se ale tyto krátké vozy vyskytovaly dlouho, dočkaly se později také modernějšího ocelového rámu.

číselná řada v katalogu MTL obrázek délka poznámka
58000 není 11m (36’) dřevěná skříň, spodek se vzpínadly
58500 není 11m (36’) dřevěná skříň, modernizovaný celokovový rám
49000 12.2m (40’) dřevěná skříň, páteřový rám, svislá hřídel kola ruční brzdy
47000 12.2m (40’) dřevěná skříň, modernizovaný rám
59000 12.2m (40’) celokovová skříň
59500 není 12.2m (40’) celokovová skříň s nucenou ventilací
52000 15.9m (52’ 2’’) celokovová skříň, předsuvné dveře

Pozdější vozy měly délku 12.2 m (40´), a u těch se už se vzpínadly nesetkáme. Starší vozy mívají nýtovaný páteřový rám, novější mají rám z válcovaných profilů. Starší vozy mají ještě kolo ruční brzdy nad střechou, novější už na čele vozu v blízkosti střechy. Vozy mají většinou dřevěnou skříň, ale ty nejnovější se dočkaly i celokovové stavby a jiných moderních prvků, jako například nucená ventilace vzduchu (u starších vozů slouží k ventilaci klapky násypných otvorů pro led, zajištěné v pootevřené poloze). Vozy s dřevěnou skříní se udržely v provozu až do 50. let 20. století.

Jako zástupce nejnovějších vozů chlazených přírodním ledem vyrábí Micro-Trains 15.9 m dlouhé vozy Railway Express Agency. 993 těchto vozů bylo vyrobeno v letech 1957-1958. Z provozního hlediska to byly ale spíše vozy spěšninové, vozilo se v nich všechno zboží vyžadující rychlou přepravu (též pošta) a chladící bunkry se plnily ledem jen když se vezly potraviny nebo jiné zboží podléhající zkáze. Tyto vozy bývaly řazeny do čela rychlíků, mezi lokomotivu a osobní vozy, a někdy se jich v čele soupravy sešlo tolik, že se osobní vozy ztrácely v dálce.

Informace o aktuální nabídce modelů Micro-Trains a o jejich cenách naleznete v příslušném ceníku

nahoru
Vysokostěnný
Výsypné
Dlouhé plošiny
Třípodlažní
Dřevařské
Nýtovaný kotel
Tříprostorový kotel
Moderní kotel ACF
Chladící
Hlubinové

 

 

Home ] Vysokostěnný ] Výsypné ] Dlouhé plošiny ] Třípodlažní ] Dřevařské ] Nýtovaný kotel ] Tříprostorový kotel ] Moderní kotel ACF ] [ Chladící ] Hlubinové ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.