g
E-R Models

 

 

Lokomotivy E-R Models

E-R Models je dalším z nováčků v oboru modelů lokomotiv velikosti N. Firma si pro začátek vybrala lokomotivu Baldwin RF-16, stroj velmi výrazného vzhledu, pocházející z padesátých let. Je až s podivem, že žraločí tvary zůstaly přes 50 let existence lokomotivy a přes 40 let existence velikosti N modelářskými firmami opomíjeny. Opomíjeny ale byly všechny lokomotivy Baldwin a tak se RF-16 od E-R Models stala v roce 2002 prvním průmyslově vyráběným modelem motorové lokomotivy Baldwin ve velikosti N¨(o rok později ji následovala VO-1000 od Atlasu).

Baldwin RF-16 Žraločí čumák (Sharknose)

předloha

Lokomotiva Baldwin RF-16 vznikla zdokonalením předchozího, vzhledově téměř shodného typu typu DR-4-4-15. Byla určena pro nákladní dopravu, oproti své předchůdkyni měla výkon zvýšený na 1193 kW (1600 koní). Žraločí tvary čela ale pocházejí od jiné, ještě starší, výrazné lokomotivy americké železniční historie. Ta byla parní a pod označením T-1 byla vyrobena pro dráhu Pennsylvania.

V období 1950-1953 bylo vyrobeno 109 lokomotiv RF-16A (se stanovištěm strojvedoucího) a 51 lokomotiv RF-16B (bez stanoviště strojvedoucího). Přímo z výroby získaly RF-16 dráhy Baltimore & Ohio (19 + 15), New York Central (18 + 8) a Pennsylvania (ta jich měla nejvíce - 72 + 30), k dalším společnostem (Delaware & Hudson, Monongahela) se lokomotivy dostaly později. Přestože RF-16 získaly pověst spolehlivých a odolných strojů, lokomotivka Baldwin se na trhu traťových lokomotiv neudržela.


Celkový pohled na model v provedení dráhy Pennsylvania.

model E-R Models

Model rozměrově odpovídá předloze, z detailů stojí za zmínku především madla, která jsou na skříň dodatečně montována (výrobcem). Je to zřejmě poprvé, kdy u skříňové lokomotivy velikosti N nejsou madla součástí výlisku skříně. Pěkné je, že madla příliš neodstávají od skříně, jak se někdy stává při snaze doplnit na model co nejvíce detailů. I další detaily (žaluzie, nýtování, masky podvozků) jsou provedeny pěkně, ale přece jen mám dojem, jako by model při srovnatelné ceně přece jen trochu zaostával za výrobky Atlas a Kato (Model Railroader naopak lokomotivu hodnotí jako excelentní).

Vyrábí se jak provedení RF-16A (se stanovištěm strojvedoucího), tak i RF-16B (bez stanoviště strojvedoucího), oba díly jsou poháněny.

Model má kovový rám, vertikálně rozdělený na dvě elektricky izolované poloviny. Rám je tvořen odlitky z bílého kovu. Ten má o něco menší hustotu, než zinková slitina, kterou používají ostatní výrobci modelů a tak je lokomotiva trochu lehčí než by mohla být. V rámu je uložen pětipólový motor se dvěma setrvačníky, který pohání všechna dvojkolí. Dle testu časopisu Model Railroader je pohon lokomotivy při středních a vyšších rychlostech zpočátku hlučnější než u srovnatelných modelů, ale časem se zaběhne a pak má lokomotiva klidný chod. I přes nižší hmotnost dosahuje model slušné tažné síly. Dvojkolí jsou černěná. Na čele se stanovištěm strojvedoucího je funkční osvětlení, které svítí při odpovídajícím směru jízdy. Lokomotiva má přípravu na vložení digitálního dekodéru.

Lokomotiva má standardní spřáhla velikosti N, doporučuje se jejich náhrada spřáhly Magne-Matic (MTL 1134 pro čelo se stanovištěm strojvedoucího a MTL 1133 pro čela s přechodovým můstkem). Do budoucna má být model již z výroby opatřen jiným typem spřáhla.

Model je pro E-R Models vyráběn v Číně.


Čelo se žraločími tvary nezapře inspiraci parní lokomotivou T-1. Povšimněte si pěkně provedených madel.

Lokomotivy se prodávají v sadách po dvou (oba díly jsou poháněny, jde tedy vlastně o dvě lokomotivy), sada obsahuje obvykle po jednom dílu A a B, ve vyjímečných případech dvě lokomotivy RF-16A (Delaware & Hudson). Sady A+B jsou k dispozici vždy se dvěma různými čísly. Po uvedení modelu byly k dispozici v těchto nátěrech: Baltimore & Ohio, Pennsylvania, New York Central a v prototypovém nátěru lokomotivky Baldwin.


Bok lokomotivy RF-16A. 


Bok lokomotivy RF-16B. 


Detail čela s přechodovými můstky.

Podrobnější hodnocení modelu (z něhož jsem čerpal i při přípravě této stránky) přinesl časopis Model Railroader v dubnu 2002.

Informace o aktuální nabídce lokomotiv a o jejich cenách naleznete v ceníku amerických modelů velikosti N

 

nahoru
Micro-Trains
Intermountain
de Luxe innovations
Life-Like
Athearn
Atlas
Bachmann
Con-Cor
E-R Models
Kato
Model Power
PCM
Roundhouse
Walthers
Aspenmodel Inc.
Ceník Ameriky
Model roku USA

 

 

Home ] Micro-Trains ] Intermountain ] de Luxe innovations ] Life-Like ] Athearn ] Atlas ] Bachmann ] Con-Cor ] [ E-R Models ] Kato ] Model Power ] PCM ] Roundhouse ] Walthers ] Aspenmodel Inc. ] Ceník Ameriky ] Model roku USA ]

 
Send mail with questions, orders or comments to our address - Komentáře, objednávky, otázky a jiné zprávy posílejte na některou z našich adres.