|
|
Motorová lokomotiva EMD F3 (A+B)předloha Stejně jako ostatní lokomotivy EMD typové řady F, je i F3 čtyřnápravová skříňová motorová lokomotiva s "buldočím čumákem". Lokomotivy F3 se vyráběly ve velkých počtech v letech 1945-1949 a měly výkon 1120 kW (1500 koní). Ačkoliv písmeno F je zkratkou slova "freight" (= nákladní), lokomotivy byly používány jak pro nákladní, tak i pro osobní dopravu. V době výroby lokomotiv F3 železniční osobní doprava v Americe stále ještě vzkvétala. Lokomotivy vyčleněné pro osobní dopravu byly vybaveny parogenerátorem pro vytápění vlaku. Později, při útlumu osobní dopravy, byly parogenerátory odebírány a lokomotivy převáděny do nákladní služby. V pozdějších letech procházely lokomotivy F3 často různými rekonstrukcemi, při nichž byly některé celky upravovány podle novějších typů EMD F7 a F9. Kromě čela, patří k charakteristickým znakům lokomotiv F také výrazné otvory v horní části bočnice, které jsou kryté "králičím pletivem". motory EMD řady 567 Jsou to dvoudobé vznětové motory, které jsou typické pro starší motorové lokomotivy EMD. Různé varianty těchto motorů byly používány ve všech lokomotivách typové řady F, ale i v dalších lokomotivách jiných typových řad EMD. Válce mají vrtání 216 mm a zdvih 254 mm, zdvihový objem jednoho válce je 9.29 litru (567 krychlových palců - odtud vychází označení typové řady). Šestnáctiválcový motor s válci uspořádanými do V měl původně výkon 1000 kW při otáčkách 750 ot./min. U lokomotiv typu F3 již byla použita jeho vylepšená verze označená typem 567B. Vývoj motoru pak dále pokračoval dalšími zdokonaleními a dalším zvyšováním výkonu. model Kato v měřítku 1 : 160
Kato vyrábí model F3 sice již od roku 1988, ale v roce 2003 přišly na trh modely v přepracované podobě. Úpravy byly provedeny hlavně uvnitř modelu, lokomotiva má nyní přípravu pro osazení digitálního dekodéru, bylo dodáno osvětlení do průsvitných tabulek s číslem lokomotivy a zdokonalen byl i pohon. Dokonaleji jsou provedeny i detaily skříně. Původně byl model nabízen pouze v provedení s jednoduchým čelním reflektorem, nyní je dodáván i s dvojitým reflektorem, typickým hlavně pro železnice západu USA. Podobně je tomu i s parogenerátorem. Lokomotivy jsou dodávány variantně s ním, anebo bez něho, tak jak tomu bylo i u skutečných lokomotiv. Ze stejného důvodu nemá model lokomotivy dráhy CB&Q na střeše ventilátor EDB. Dráha CB&Q nebyla sklonově příliš náročná a tak nakupovala lokomotivy bez EDB. Všechny nápravy obou dílů lokomotivy jsou poháněny. Lokomotiva má modelová spřáhla Kato, kompatibilní se spřáhly Magne-Matic firmy Micro-Trains (spřáhla nejsou z výroby osazena rozpojovacími trny, ty jsou k lokomotivám přikládány v pytlíčku). Většinou se dodává v sadách obsahujících jednu lokomotivu F3A a jednu F3B.
Informace o aktuální nabídce lokomotiv a o jejich cenách naleznete v ceníku amerických modelů velikosti N. |
|
|