|
Modely tramvají ve velikosti NJestliže v železničních modelech vede co do rozšířenosti velikost H0 nad velikostí N s velkým náskokem, pak v případě tramvajových modelů se tento náskok zvyšuje na násobky a řády. Tramvajových modelů a tramvajových modelářů je v měřítku 1: 160 opravdu velice málo. Důvodů je více, ale jedním z hlavních jsou menší rozměry skutečných tramvají. Pracovat na modelu lokomotivy a tramvaje je z hlediska prostoru pro pohon a další díly podobné, jako dělat dva stejné modely v různých měřítkách. Přesto po světě existují modely tovární, malosériové i podomácku zhotovené. Tu a tam dělá některá firma jednu či dvě tramvaje a než obejdeme celý svět, tak jich je slušná řádka.
Průmyslově vyráběné modely tramvajíAsi nejznámějšími tramvajemi v měřítku N jsou čtyřnápravové vozy PCC a Brill, které v různých nátěrech severoamerických tramvajových provozů již dlouhá léta vyrábí Bachmann. V Americe existují ještě malosérioví výrobci, kteří vyrábějí možná i několik desítek tramvají, většinou v podobě skříní pro nasazení na Bachmannovy pojezdy (nebo na pojezd Alco RS-1). Tak například firma Fathernaturetrees vyrábí okolo 10 odlitků tramvajových skříní. Mezi nejstarší evropské modely patří souprava, kterou vyráběl snad Liliput (?), kdysi jsem ten model viděl, ale nemám o něm žádné podklady. Dvě tramvaje vyrábí Arnold, mezi nimi vyniká pěkně provedený model dvoučlánkové tramvaje Düwag. Druhým, starším modelem Arnold je dvounápravová tramvaj vyrobená podle rakouské předlohy. Další evropské tramvaje vyrábí japonská firma Kato. Dvounápravový motorový vůz s vlečňákem je vyroben podle předlohy, která jezdila v Düsseldorfu. Tím jsme se přenesli do Japonska. To je země, kde existuje možná nejvíce tramvajových modelů ve velikosti N - přesněji řečeno v "japonském" N. Stejně jako modely japonských vlaků, jsou totiž i modely tramvají stavěny ve zvětšeném měřítku 1 : 150 (při zachování rozchodu 9 mm). Firma Green Max vyrábí dva typy tokijských tramvají jako stavebnice bez pohonu. Modemo vyrábí několik typů čtyřnápravových a také šestinápravových článkových tramvají, jako sestavené modely s pohonem. Předlohou byly tramvaje z několika různých japonských měst. Kato údajně vyrábí jedinou japonskou tramvaj, ale tento moderní čtyřnápravový vůz je patrně volnou fantazií na japonské motivy a nemá žádnou reálnou předlohu.
Přehled vybraných výrobců tramvají ve velikosti N:
Snažíme se mít stále na skladě alespoň nějakou tramvaj - v příslušném tramvajovém ceníku se o tom přesvědčíte. Tramvajová kolejištěPrvní tramvajové kolejiště velikosti N jsem viděl kolem roku 1990 u svého kamaráda. Vlastně to bylo kolejiště kombinované, s železnicí i tramvají. Bylo postavené z kolejiva Piko (pro tramvaje ovšem podstatně upraveného) a nebylo dokončené (hlavně co se týká krajiny). Moc by mě zajímalo jak vypadá dnes. Vy se zde můžete seznámit s jinými modely tramvajových drah. Na starší historii se orientuje Pavel Havránek, který postavil dioráma Karlova mostu s koňkou a nyní chystá podstatně rozsáhlejší model části Prahy s tramvajemi. Současným tramvajím je věnováno kolejiště Líšeň, stavěné na motivy brněnských tramvají.
TrolejbusyTramvaje jsou vzácné, trolejbusy ještě vzácnější. Existuje jediný známý průmyslově vyráběný trolejbus ve velikosti N (všimněte si, že jsem se vyhnul slovu "model"). Trolejbus vyráběla firma Eheim, později výrobu převzala Brawa. Trolejbus je napájen a řízen trolejovým vedením. Proto musí mít zesílené sběrače nemodelově upevněny na přední části střechy. Neodvažoval jsem se ani zjišťovat, který skutečný trolejbus byl předlohou této jinak velmi pozoruhodné a roztomilé technické hračky. |
|