|
Kontejnerová doprava ve velikosti NKontejnery jsou jedním z mála dopravních prostředků, se kterým se můžete setkat po celém povrchu Zeměkoule, na souši i na vodě. Proto není divu, že neušly pozornosti modelářských firem. Výhodou je, že velká část kontejnerů volně obíhá po celé Zemi a tak, na rozdíl od lokomotiv a vozů vázaných na jednotlivé státy, příp. světadíly, je můžete využít pro kolejiště modelující současný provoz v kterékoliv části světa. O skutečných kontejnerech píšeme něco málo v jiné části stránek, zde se věnujeme modelům v měřítku 1 : 160.
Alespoň jeden typ kontejneru a kontejnerového vozu má v sortimentu skoro každá větší modelářská firma. Přehledy známých (resp. zde popsaných) modelů najdete na této stránce o něco níže. Nejprve jsou uvedeny kontejnery, poté vozy (tříděné podle jednotlivých železničních oblastí) a nakonec další modely s tématem související (jeřáby a automobily). O žádném modelu kontejnerové lodi 1:160 bohužel nevím. Kdo jako první přišel na trh s modelem kontejneru ve velikosti N a kdy to bylo bohužel netuším. V současnosti (2005) je jasnou jedničkou v tomto oboru americká firma de Luxe innovations, která má v sortimentu již sedm typů kontejnerů a další chystá. Píšu zde zatím jen o "pravých" mezinárodních ISO kontejnerech. Ty se poznají tím, že mají normalizované rozměry a rohové stohovací prvky nahoře i dole. Kromě toho existují různé "vyměnitelné nástavby", které většinou mají rohové prvky jen dole a není je tedy možné stohovat, a jejich použití bývá i jinak omezeno. Také existovaly různé historické kontejnerové systémy. I tyto dopravní prostředky se již dočkaly svého modelu ve velikosti N - a tak - snad někdy příště...
Průmyslově vyráběné modely kontejnerů ve velikosti NNapsal jsem do tabulky všechny výrobky, na které jsem si zrovna vzpomněl, přehled ale zcela jistě není kompletní. Kontejnery různých výrobců se stejnými rozměry se mohou navzájem lišit provedením bočnic a dalšími detaily, což je zde specifikováno jen zčásti. Některé délky kontejnerů se používají jen v Severní Americe a na evropská kolejiště se nehodí.
Určitě dělají nějaké kontejnery i další evropští výrobci, nějaké kontejnery má také Kato či Grahamfarish, postupně je sem třeba připíšu. Průmyslově vyráběné modely kontejnerových vozů ve velikosti N1 - Evropa
Modelů pro tuto tabulku by bylo více, ale já jsem rád, že jsem si připravil k termínu zřízení stránky alespoň tento jeden příklad. Také existují modely britských kontejnerových vozů. 2 - Severní Amerika
Existuje ještě pár dalších vozů pro tuto tabulku, navíc v současnosti chystá nové typy Kato a de Luxe innovations.
3 - východní Asie
Kato vyrábí nějaké modely velice pozoruhodných japonských vozů.
Stohování modelových kontejnerůUpevňování kontejnerů na vozy a jejich stohování řeší výrobci různě. Zpočátku se často používalo řešení s magnetem ve spodní části kontejneru a kusem plechu na podlaze vozu. Později většina výrobců přešla k různě řešeným výstupkům v místech rohových stohovacích prvků. Na klanicových, nízkostěnných a také v kapsových vozech drží kontejnery dobře i bez úprav. Naopak zvláště palčivý je problém s horními kontejnery u vozů přepravujících je ve dvou vrstvách. Při modelovém provozu nestačí výstupky a magnety se nemají na plastových střechách dolních kontejnerů čeho držet. Možným řešením je kousek oboustranně lepící pásky, anebo rovnou lepidlo. Elegantním řešením je kontejnerové lepidlo de Luxe innovations. Průmyslově vyráběné modely příslušenství ke kontejnerům ve velikosti N
Modely kontejnerových překladišť na kolejištíchZajímavé, leč prostorově náročné téma, navíc velmi související se silniční dopravou (to mnohé skalní příznivce železnic může odradit). Na kolejištích popisovaných na těchto stránkách najdeme jediné menší překladiště v Peklově, ale na dosud dodaných fotografiích toho z něj není mnoho vidět. Kontejnery a související zařízení (kromě vozů) najdete v ceníku kontejnerů, ostatní výrobky (včetně kontejnerových vozů) v ceníku amerických modelů velikosti N nebo v ceníku evropských modelů velikosti N. |
|